Möt några av våra medarbetare på BM System

  • William, Supporttekniker

    Berätta om din bakgrund och erfarenhet inom Supportteknik.

    Jag pluggade till civilingenjör i informationsteknologi vid Uppsala universitet, men bestämde mig för att göra ett studieuppehåll för att få lite mer varierad arbetserfarenhet innan jag avslutar mina studier. Jag hade tidigare bara jobbat med systemutveckling som sommarjobb under tiden jag studerade, och kände att det kanske var nyttigt att vidga mina vyer. Det var så jag hittade till BM.
    Jag hade ingen direkt erfarenhet som supporttekniker innan jag började här, men som tidigare nämnt så var jag villig att testa något nytt. Under min tid här har jag verkligen fått möjlighet att utvecklas inom området och även insett att programmering kanske inte är den enda typen av jobb som passar just mig.

    Hur trivs du på BM System?

    Jag trivs väldigt bra på BM! Kollegorna är trevliga och vi har bra stämning på kontoret. Det finns alltid hjälp att få och jag känner att vi verkligen är bra på att stötta varandra. Vi har också ofta evenemang, såsom AWs och lunchaktiviteter, vilka jag alltid ser fram emot!

    Hur skulle du beskriva BM?

    Jag skulle säga att BM som företag är väldigt teknologiskt kunnig. Vi utvecklas hela tiden och alla kollegor verkar ha bra koll på den senaste tekniken och nyheter inom branschen. Vi har också ett bra samarbete och jag tycker det är en väldigt lugn och trygg stämning på kontoret.

    Hur är du som supporttekniker?

    Jag är flexibel och alltid villig att hjälpa till när det behövs! Behandlar varje uppgift seriöst och försöker föreslå och genomföra förbättringar där jag ser det behövs.

    Hur ser en vanlig dag ut för dig?

    Mina dagar brukar se väldigt olika ut! Men jag brukar i alla fall börja dagen med att kolla min mail och planera vad jag ska göra. Sen brukar det bli en blandning av möten, supportärenden, felsökning, dokumentation, installationer, och annat smått och gott!

    Vad tycker du är roligast med ditt jobb?

    Just det faktum att mina dagar ser så olika ut är det jag gillar mest. Man blir inte direkt fast i ett mönster där man gör samma saker dag ut och dag in, utan arbetet är väldigt varierat.

    Finns det något särskilt projekt du är stolt över?

    Vet inte om jag har något speciellt projekt jag är stolt över, men tycker jag gör mitt bästa för att bidra till vår verksamhet i allmänhet. Det är ju alltid trevligt att känna att man drar sitt strå till stacken och hjälper till att göra saker bättre; både inom företaget och mot våra kunder.

    Hur håller du dig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingen inom vår bransch?

    Jag får huvudsakligen min information om detta från mina kollegor, framförallt via genomgången av nyheter vi har en gång i veckan. Det känns aldrig riktigt som att det är någon information som man direkt saknar och behöver kolla upp själv. Jag skulle säga att BM i allmänhet har väldigt bra koll på branschen och det liksom genomströmmar hela företaget.

    Hur ser du på det ständigt föränderliga tekniklandskapet och dess påverkan för dig som Supporttekniker (AI) etc.

    Jag tycker det är positivt att vi gjort så många stora framsteg inom teknologin, men tror ändå att det i den närmsta framtiden kommer behövas en mänsklig faktor i alla fall som supporttekniker. Med det sagt är saker som t.ex. AI ett bra verktyg som absolut kan underlätta i det dagliga arbetet. Sen tror jag med stor sannolikhet att dessa verktyg bara kommer bli bättre och bättre.

Möt oss

William, Supporttekniker