Effektivisera avfallsinsamling med dynamisk turoptimering

Effektivisera avfallsinsamling med dynamisk turoptimering

Vad är dynamisk turoptimering?

När vi pratar om dynamisk turoptimering menar vi turer som planeras och optimeras löpande efter behov. Till skillnad från traditionella schemalagda turer töms behållaren innan den blir överfull och man behöver inte åka till behållare som inte ännu behöver tömmas.

Hur fungerar det?

För det första behöver man ha tillförlitliga mätvärden. I behållaren placeras en sensor som rapporterar in fyllnadsnivån löpande till turoptimeringssystemet, t ex FetchPlanner. I FetchPlanner analyseras datat under natten och på morgonen när chauffören sätter sig i bilen finns en färdig tur för just den bilen. I turen finns förutom de behållare som behöver tömmas även de behållare som är tillräckligt fulla för att det ska vara värt att tömma dem också när man är tillräckligt nära. Detta konfigureras efter behov i FetchPlanner. FetchPlanner har färdiga integrationer med flera sensorlösningar.

Exempel från verkligheten

I Stockholm Stad har Svevia använt dynamisk turoptimering för tömning av behållare i över två år och resultatet är mycket positivt.
-Antalet hämtningar har minskat med drygt 67% och tiden som läggs har halverats, säger Andreas Bäckström, Svevia. FetchPlanner använder informationen för att skapa mönster och optimera körvägar.

Andreas vill också framhäva övriga positiva effekter från den dynamiska hanteringen.

-Nedskräpningen har minskat betydligt, vilket skapar en större trygghetskänsla hos medborgarna, säger Andreas. Detta är något som får stöd i Håll Sverige Rents rapport ”Skräp och Trygghet”. I området där de smarta kärlen med dynamisk tömning finns har mängden fimpar och skräp minskat, likaså antalet kundtjänstärenden. -Man tenderar att skräpa ner mindre i ett område som är rent än i ett redan skräpigt område, säger Andreas.

Det finns naturligtvis utmaningar med optimeringsprojekt också. Svevia såg tidiga vinster med en minskning av tömningar på strax under 30% nästan direkt. Därefter genomfördes löpande analyser av data och kontinuerlig optimering för att komma ner på nuvarande minskning på nästan 70%.

-Till slut kommer man med största sannolikhet att komma till att man behöver optimera behållarna också, säger Andreas. Om samma behållare nästan alltid är full behöver man fler eller större behållare på den platsen.

Bintel Insights

I detta projekt har FetchPlanner samlat in mätvärden genom en integration med Bintel Insights. Jennie Orton, Bintel, beskriver samarbetet och Bintel

Genom att integrera dynamisk turoptimering via FetchPlanner med Bintel Insights kan analyser och datadrivna beslut tas till nästa nivå. Bintel Insights ger en heltäckande bild av fyllnadsnivåer, tömningsfrekvenser och användningsmönster för varje behållare, vilket möjliggör optimering av både logistik och behållarstorlek samt dess placering. Systemet identifierar behållare som ofta är överfulla eller underutnyttjade och föreslår åtgärder som exempelvis att flytta eller justera storleken på behållarna. I samband med ny lagstiftning som kräver sortering av avfall även i publika miljöer kan Bintel dessutom rekommendera åtgärder som får sorteringen att öka.

Med hjälp av avancerade analyser kan kommuner och entreprenörer alltså inte bara minska kostnader och miljöpåverkan utan också förbättra servicekvaliteten för medborgarna. Den kombinerade lösningen av FetchPlanner och Bintel Insights säkerställer alltså att avfallshanteringen alltid är både effektiv och hållbar.

Vill du veta mer?

Välkommen att boka in en kostnadsfri demo.